شرح وصال

از خودم می‌گویم ... و شرح می‌دهم وقایع را تا وصال حضرت دوست ...

شرح وصال

از خودم می‌گویم ... و شرح می‌دهم وقایع را تا وصال حضرت دوست ...

۳ مطلب در مرداد ۱۳۹۴ ثبت شده است

اگر در محیط خانواده و تحت ولایت پدر و مادر، خوب تمرین نکرده باشیم، معلوم نیست بتوانیم از امر ولیِ خدا اطاعت کنیم. نباید تصور کنیم که اطاعت از امام زمان (ع)، کار ساده‌ای خواهد بود. ممکن است امام زمان (ع)، دستوراتی به ما بدهد که درک آنها و تحمل آن دستورات و تبعیت از آنها برای ما خیلی سخت باشد. 

آن روزی که درب خانۀ امیرالمؤمنین(ع) را آتش زدند، یاران حضرت 4-5 نفر بیشتر نبودند. در این میان، یکی از همین تعداد کمِ یارانِ علی(ع)، شمشیر کشید و به دفاع از علی(ع) برخاست، اما حضرت دستوری برای او صادر نکرده بود. این شخص، «زبیر» بود که در این میدان حساس، نتوانست ولایت‌مداری خود را درست به‌جای آورد و در این امتحان مردود شد. یاران ولایت‌مدار حضرت، آمادۀ جان‌فشانی بودند و نگاهشان به حضرت بود تا اگر اشاره کنند، آنها وظیفۀ خود را انجام دهند. اما چون حضرت دستوری صادر نکرد، ایستادند و اقدامی نکردند.

جالب اینجاست که همین چند نفری هم که در امتحان ولایت‌مداری قبول شدند، نمرات مختلفی داشتند. یکی از آنها که از اصحاب بزرگوار حضرت نیز بود، یک لحظه به دلش خطور کرد که چرا حضرت در چنین وضعیتی، هیچ اقدامی نمی‌کند؟! اما یکی دیگر از آنها (مقداد) حتی یک لحظه نیز به امامش شک نکرد. 

اگر ما نتوانیم پدر و مادر خود را تحمل کنیم و نتوانیم به آنها درست احترام بگذاریم، ولیّ خدا را هم نخواهیم توانست تحمل کنیم. ممکن است سؤال شود که ولیِ خدا با پدر و مادر فرق می‌کند، او رفتارش خوب و کاملاً درست و حساب شده است، اما پدر و مادرهای ما ممکن است رفتار خوبی نداشته باشند و ایرادهای زیادی در رفتار و گفتارشان وجود داشته باشد.  در پاسخ به این سؤال باید گفت: درست است که رفتار پدر و مادرها ممکن است درست نباشد، اما این پدر و مادر را خداوند برای ما انتخاب کرده است و خداوند دقیقاً آنها را با همین ویژگی‌های رفتاری خاصی که دارند، برای ما درنظر گرفته است تا با تعامل با آنها و احترام به آنها تحت هر شرایطی، بتوانیم رشد کنیم.

درست است که بین پدر و مادر و امام زمان(ع) تفاوت بسیار است، اما باید به این نکته توجه کرد که همان خدایی که اطاعت از امام زمان را واجب کرده است، اطاعت از پدر و مادر را هم واجب کرده است. خدا که می‌داند ما چه پدر و مادری داریم و خود ما را هم بهتر از خودمان می‌شناسد و می‌داند که روح ما برای رشد، چه نیازهایی دارد و چه بُعدی از ابعاد روحی ما نیاز به تمرین دارد. لذا خداوند این پدر و مادر را برای ما انتخاب کرده است تا روح ما به خوبی رشد کند.



گزیده‌ای از سخنرانی حجت الاسلام پناهیان با موضوع «نهال ولایت در نهاد خانواده»

http://bayanmanavi.ir

  • بانوی شیعه

مدتی نبودم و درگیر کارای زندگی بودم. بالاخره بعد از ۶ ماه انتظار و سختی انتقالمون به شهر محل زندگی همسر صورت گرفت ...

این کوچ کردن خیلی سخت بنظر میومد. حال و روز جسمی من که معلومه و واقعا نمیتونستم هییییچ کار مثبتی انجام بدم و خودم یه جورایی اسباب زحمت بودم که با این وضعم چطور ۶۰۰ کیلومتر مسافت رو طی کنم؟! و بعد مشکل تهیه خونه توی این اوضاع نابسامان گرانی و دست خالی ما ! و البته زمان محدود مرخصی همسر که باید تو این زمان کوتاه خونه پیدا میکردیم و تر و تمیز میکردیم و از یه شهر دیگه اسباب می آوردیم و ... حتی فکر کردن به این همه کار هم آدمو گیج میکرد چه برسه به اینکه باور کنم یه روز همه این کارا به خوبی و خوشی تموم میشه!‌ و خدای مهربونم مثل همیشه برام سنگ تموم گذاشت... میگید چطوری؟ عرض میکنم خدمتتون:

توی این مدت کوتاه در زمان نصف روز تونستیم یه خونه خیییییییییییلی خوب پیدا کنیم که تقریبا بهترین جای شهر هست، نزدیک مادرشوهرم هستم و راحت رفت و آمد میکنیم، خونه بزرگ و نوساز و خلاصه هرچی از خوبیهای خونه بگم کم گفتم! و جالبه که مقدار کرایه خونه هم نسبت به خونه های هم ترازش خیلی کمتره! و البته یه صاحبخونه خیییییلی خوب و مومن و منصف. و لازمه بگم که همین هزینه برای رهن خونه رو هم خدا به طرز معجزه آسایی بهمون رسوند ...

خونه که قولنامه شد با کمک خانوادم اسبابامون فرستاده شد و توی مدت زمان کمتر از دو روز همه وسایل رو خواهرشوهرام (ان شاالله خدا براشون به بهترین شکل جبران کنه) با دلسوزی فراوان برام چیدن!! تک تک وسایل آشپزخونه رو شستن و خشک کردن و گذاشتن توی کابینت، کمد دیواری و وسایلشو مرتب کردن و خلاصه هیچ کاری روی زمین نموند و من بدون اینکه دست به سیاه و سفید بزنم خیییییییلی زود و راحت بالاخره سامون گرفتم ... الان که دور و برمو نگاه میکنم اینقد همه چیز مرتبه که حیرون میمونم!

من که لایق این همه لطف خدا نیستم! این نظر ویژه خدا یا بخاطر خوبی زیاد همسرمه و اخلاق خوشش و یا روزی فرزندمونه ... و واقعا زندگی من میتونه یه مثال عینی باشه برای همه اونایی که از ازدواج و تشکیل زندگی و تهیه خونه و بچه دار شدن و ... میترسن. من واقعا با هیچی شروع کردم و همه چیز خودبخود پیش میره ...

این روزها به حرفهای دوست خوبم سیده طهورا فکر میکنم... طهورا جان یادتونه میگفتید نقل مکان کردن گشایش ایجاد میکنه؟! و من منتظر نشستم تا هر لحظه لطف خدا رو با چشمام ببینم.

  • بانوی شیعه

قرائت قرآن یعنی چه؟

قرائت قرآن به آن خواندنی می گویند که همراه با درک معنای اولیه باشد. خواندنی که انسان چیزی از معنا متوجه نشود قرائت نیست. اگرکسی درماه مبارک رمضان قران را ده بار دوره کند حداقل ارتباط با قرآن را که مورد انتظارخداوند است، برآورده نکرده است؛ زیرا حداقل ارتباط با قرآن، ارتباط در سطح قرائت است. اگرکسی قرآن بخواند ومعنی آن را متوجه نشود, عَرب نمی گوید قَرَأتُ (خواندم) زمانی میگوید: قرات کتابک که خوانده باشد و بفهمد. جلسات قرائت قرآن ما، نود درصد بلکه بیشتر، جلسه ی قرائت نیست بلکه جلسه ی تلفظ است وحداقل انتظار خداوند در ارتباط با کتابش ارتباط در حد قرائت است نه تلفظ.

چگونه ترجمه قرآن را بخوانیم

یکی از روش های غلط ترجمه خواندن این است که یک آیه را می خوانند سپس ترجمه ی زیرش را می خوانند؛ این پریدن وسط حرف خداست و غلط است. روش های درست و موافق ادب با قرآن از این قرار است:

روش اول: اگرفردی میخواهد چندین آیه بخواند، بهتر است که اول آیات را مروری بکند. بعد ترجمه آن را بخواند سپس آیات راپیوسته به هم بخواند.

روش دوم: آیات را کاملاً بخواندسپس در آخر ترجمه را بخواند.

روش سوم: اول ترجمه را مرور کند، سپس آیات راقرائت کند ومجدداً ترجمه را بخواند.

آداب ظاهری وباطنی قرآئت قران مجید

مرحوم شیخ محمدتقی آملی میفرمودند: یکبارخدمت مرحوم قاضی مشرف شدم وپرسیدم: چرا این همه قرآن می خوانیم وچیزی برایم حاصل نمی شود. درجواب فرموده بودند:آن طور که تو می نشینی و لَم میدهی، توقع داری چیزی دستگیرت بشود؟؟

قران یک کتاب خاص است. حتی به کلمه  سگ و یا شیطانی که در آن نوشته شده، بی وضو نمی توان دست زد آثار خاصی هم این کتاب دارد که با مراعات شرایط و ضوابط قرائت آن بدست می آید.

مخاطب قرآن؛ تک تک مردم

تک تک مردم مخاطب قرآن هستند؛ یعنی در نزول قرآن خصوصیات تک تک مردم لحاظ شده است. ما از این امر غافلیم.  متأسفانه تصور ما از قرآن این است که کوهی از مطالب فراهم شده وهرکس هرچقدر از آن می خواهد بر می دارد این تصوری غلط است.

در مسآله رزق و روزی هم همین اشتباه را می کنیم. تصور اولیه ما از روزی این است که کوهی از پول یا آذوقه فراهم شده وگفته شده هرکس به مقدار خودش از آن بردارد. ابداً اینطور نیست. شاهدِ این ادعا زمانی است که ما بسیار تلاش میکنیم وکم به دست می آوریم. حقیقت این است که تک تک شما در یک محاسبه ای از اطلاعات نامتناهی قرار دارید که روزیتان به طور شخصی وخصوصی محاسبه و داده میشود. همانطور که روزی ظاهری، خصوصی داده می شود. روزی باطنی هم خصوصی داده می شود. قرآن هم از آن جمله است. یعنی در نزول قرآن، تک تک خلائقِ مخاطبِ قرآن، لحاظ شدند به همین خاطر قران شفاء است. پس باید  آداب باطنی را هم رعایت کرد خود را مخاطب کلام خدا دید؛ یعنی فرد، تصورکند که خودش به صورت خصوصی وجزئی مخاطب کلام خداست اگر فردی بتواند این حالت را درخودش ایجاد کند اگر یک دور قرآن را به این صورت بخواند، زندگی اش متحول خواهدشد.


برگرفته از سخنرانی حجت الاسلام نخاولی

 دومین روز رمضان المبارک 1435


منبع: Gofteman-bartar.ir


  • بانوی شیعه